مطالعه تطبیقی واقع گرایی از دیدگاه والتز و فردوسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه لرستان، ایران

2 استادیار دانشگاه پیام نور تهران، ایران

چکیده

واقع گرایی سیاسی که در مکاتب مختلف فکری نقش قابل توجهی دارد، در علم سیاست به عنوان سیاست قدرت شناخته می شود. واقع گرایان سیاسی که با مورگنتاو آغاز و با کنت والتز به بلوغ کاملی رسید، سیاست را علم کسب، حفظ و افزایش قدرت می دانند و در راستای تحقق مطلوب از ابزارهای متعددی بهره می گیرند. مفاهیم مقوم رئالیسم والتزی عبارتند از ذات پلید انسان، سیاست افزایش قدرت، اجتناب ناپذیر بودن جنگ و ساختار سلسله مراتبی نظام بین الملل. هریک از این مفاهیم رویکردهای هستی شناختی رئالیست ها را به تحولات نظام بین الملل جهت می دهند. با مطالعه و بررسی مفاهیم سیاسی شاهنامه فردوسی، به اشتراک نظری در مفاهیم به کار رفته در رئالیسم و شاهنامه پی می بریم. نگارنده در پژوهش پیش رو با پذیرش چارچوب ذهنی واقع گرایی والتزی و شناسایی مبانی نظری آن، به مطالعه اندیشه سیاسی حکیم توس می پردازد. بر این اساس سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه نظریه واقع گرایی والتز تا چه اندازه با اندیشه سیاسی حکیم ابوالقاسم فردوسی قابل انطباق است؟ با توجه به سؤال اصلی پژوهش، این فرضیه مطرح می شود که با توجه به حوادث دوران حیات و نابسامانی اوضاع سیاسی عصر فردوسی، حکیم توس با استفاده از حکایات و افسانه های پیشینیان به بیان دیدگاه نظری سیاسی خود در خصوص ضرورت افزایش قدرت و تأمین امنیت ایران مطابق بامفروضه های اصلی واقع گرایی سیاسی والتز اعتقاد داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Realism from the Perspective of Waltz and Ferdowsi

نویسندگان [English]

  • Mahdi Zolfaghari 1
  • Ali Gholamalipor 2
  • Mohsen Baiat 1
1 Assistant Professor, Department of Law and Political Science, faculty of literature, Lorestan University, Khoram abad-Iran
2 Assistant Professor Payame Noor University of Tehran, Tehran- Iran.
چکیده [English]

1. Introduction
Realism is one of the most important and one of the oldest theories in political sciences and international relations. Attraction, objectivism, and on the other hand, closeness to conventional understanding in the analysis of political phenomena is the factor that has promoted and sustained this theory. The theoretical dominance of realism is such that intellectuals of international relations consider realism as the mainstream theory. (Griffiths, 1992:3). Waltz's theory of realism is based on four basic hypotheses: 1) Pessimism about human nature. 2) War is the final solution for settling the problems. 3) The security of the government and its survival is the most important goal. 4) The only way that is put forward for the governments is to increase power. (Jackson & Sorensen, 2015:chp3). Accordingly, realists emphasize the constraints of agents' corruption and the lack of supreme authority of the international system, which requires increased power and security. In Persian historical and literary texts, Ferdowsi can be considered as the closest intellectual to Waltz's realist approach. Shahnameh is an epic work in which the concepts of war, power and security are the most important words used. In addition the independence movements in the third and fourth centuries AH, that coincided with the rise of Feudalism and chaos caused by weak power structure of the Iranian monarchy, influenced the importance of realism in Ferdowsi's political thoughts. The main question of the research is to what extent is Waltz's theory of political realism compatible with Ferdowsi's political thought? With regard to the main question of the research, it is hypothesized that considering the events and political disorders in Ferdowsi’s era, Hakim Toos has expressed his political-theoretical views on the need to increase power and ensure security in Iran, through using the anecdotes and legends of his predecessors, which is compatible with the main political realistic Hypotheses of Waltz.
 
2. Methodology
This article uses the "Content Analysis" method; Because this method is useful for orderly, objective and quantitative description of communication content. Sampling of sources is purposeful and is done with a theoretical framework that is based on key words such as government, power, hierarchical structure, rationality and war in Kent Waltz’s theoretical realism framework.
 
3. Discussion
In the turbulent internal conditions and the cultural and identity collapse of Iran in the Ferdowsi era, he was able to offer an appropriate answer and a favorable plan for the future of Iranian identity by epic and paying attention to the main elements of the political reality. By dealing with epics and wise advices, he gathered the behavior of the heroes and even their defeats and victories into a system of political thought. In addition, the concepts that can be extracted from the myths mentioned in Shahnameh are to build a desirable society in order to unite the Iranian government and prevent the collapse of this historical-cultural-political system. Iranian mythology represents the mental structures left over from ancient Iran and Ferdowsi's attempts to elevate the value of these structures in his time to create a powerful and free-standing Iran in the framework of a political school that the authors consider close to political realism in international relations theories. The authors believe that Shahnameh is a strong theoretical structure that, in the shade of stories and philosophies, expresses Ferdowsi's desirable political system in order to portray a powerful and famous Iran for future generations.
 
4. Conclusion
Although Waltz's realism can be identified in many schools, the central concepts in his political thought are key concepts such as human nature, power, war, the structure of the international system, and rationality. Although some approaches place more emphasis on each of these concepts and theoretically explain political events from that perspective, they all owe much to his philosophical view of the nature of human existence and nature. Regarding Ferdowsi's political thought, due to the geographical conditions, the unfavorable situation of national and religious culture, the rule of Feudalism and the growing weakening of Iranian power and identity under the rule of Sultan Mahmoud Ghaznavi, Ferdowsi's greatest concern about the political future was a single entity called Iran. Accordingly, in long fictional systems and mythical and historical metaphors, he expresses his political thought, which is closest in meaning to the philosophical approach of political realism.
lism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Political realism
  • Kenneth Waltz
  • Power and war
  • security
  • International System
  • Shahnameh
-      احمدی، حمید. (1388). «ساختارگرایی در نظریۀ روابط بین‌الملل از والرشتاین تا والتز». مجلۀ سیاست. شماره23، صص113-138.
-      باردن، لورنس.(1373). تحلیل محتوا. ترجمۀ ملیحه یمنی سرخابی و محمد آشتیانی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
-      برچیل، اسکات و همکاران. (1391). نظریه‌های روابط بین‌الملل. ترجمۀ حمیرا مشیرزاده و روح‌الله طالبی. تهران: نشر میزان.
-      تقی زاده، سید حسن.(1373). «زندگی و آثار فردوسی». در سرگذشت فردوسی. به کوشش ناصر حریری. بابل: نشر آویشن، صص 43-52.
-      دویچ، کارل و دیگران. (1375). نظریه‌های روابط بین‌الملل. ترجمۀ وحید بزرگی. جلد اول. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
-      دوئرتی، جیمز. فالتزگراف، رابرت. (1388). نظریههای متعارض در روابط بینالملل. ترجمۀ وحید بزرگی و علیرضا طیب. تهران: نشر قومس.
-    دهقانی فیروزآبادی، سید جلال. (1381). «تحول نظریه‌های منازعه و همکاری در روابط بین‌الملل». پژوهش حقوق و سیاست، شمارۀ 8، صص73-116.
-      فردوسی طوسی، ابوالقاسم. (1344). شاهنامۀ فردوسی. به کوشش محمد دبیر سیاقی. چاپ دوم، جلد اول، تهران: انتشارات مؤسسۀ مطبوعات علمی.
-      فردوسی طوسی، ابوالقاسم. (1395). شاهنامۀ فردوسی(بر اساس نسخۀ مسکو). جلد اول. تهران: نشر آتینا، چاپ سوم.
-      فردوسی طوسی، ابوالقاسم. (1395). شاهنامۀ فردوسی(بر اساس نسخۀ مسکو)، جلد دوم، تهران: نشر آتینا، چاپ سوم.
-      قوام، عبدالعلی. (1384). روابط بین‌الملل نظریه‌ها و رویکردها. تهران: انتشارات سمت.
-      محمودی، خیرالله و کرمی،آزاده. (1393). «روانشناسی جنگ در شاهنامه». مجلۀ شعر پژوهی. سال ششم، شمارۀ 4، صص171-192.
-      مشیرزاده، حمیرا. (1386).  تحول در نظریه‌های روابط بین‌الملل. چاپ سوم تهران: سمت.
-      منشادی، مرتضی. (1389). «پیوند اسطوره و سیاست در شاهنامه، تلاشی برای بازتولید هویت ملی ایرانیان». فصلنامۀ مطالعات ملی. سال یازدهم، شمارۀ اول، صص37-56.
-      موسوی، کاظم. (1387). آیین جنگ در شاهنامۀ فردوسی. تهران: زائر آستان مقدس.
-      مینوی، مجتبی(1373). «فردوسی طوسی». در سرگذشت فردوسی به کوشش ناصر حریری. صص  143-158. بابل: نشر آویشن.
-      یزدانی، عنایت‌الله و تویسرکانی، مجتبی. (1386). «سازمان همکاری شانگهای و روند چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل». فصلنامۀ مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز. شمارۀ 57، صص29-70.
-یزدانی، عنایت‌الله و طالعی حور، رهبر و بهرامی، رستم. (1396). «نقش روسیه و چین در گذار نظام بین­الملل از تک­قطبی به چندقطبی». فصلنامۀ مطالعات سیاسی. تابستان، شمارۀ 36، صص65-90.