بررسی تطبیقی مؤلفه‌های شعر پسامدرن ایران و آمریکا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات انگلیسی, دانشکده ی زبان های خارجی, واحد تهران مرکزی, دانشگاه آزاد اسلامی, تهران, ایران

چکیده

تأثیراتی که شعر پسامدرن ایران از مکاتب ادبی و فلسفی اواسط قرن بیستمِ غرب پذیرفته‌ نیازمند بررسی موشکافانه‌تر است. پژوهش حاضر، پسامدرنیسم را در شعر دهة هفتاد ایران و در راستای یکی از برجسته‌ترین جنبش‌های شعر پسامدرن آمریکا، «شعر زبان»، تحلیل می‌کند. هدف از این مقاله بررسی  دو مفهوم کلیدی در بوطیقای «شعر زبان» است که تأثیری انکارناپذیر بر شعرپردازی پسامدرن ایران داشته‌است:‌ »روایت» و «روزمره‌پردازی». این بررسی تطبیقی از آن جهت حائز اهمیت‌‌است که هر دو سبک، روایت را خودزندگی‌نامه‌نویسی تجربه‌گرا می‌دانند که در آن تکه‌تکه‌های زندگی روزمره، تصاویر و اصوات برآمده از رسانه‌ها و فرهنگ مصرف‌گرا، خاطرات مبهم، اساطیر و ذهن ناخودآگاه هویت را درهم می‌تنند. تحلیل این دو سیاق شعری نشان می‌دهد که شعر پسامدرن ایران رویکردی ساختارشکن به رابطة شعر، روایت و هویت دارد. این بررسی از رسانه‌زدگی در خصوصی‌ترین لحظات زندگی فارغ از فرهنگ و جغرافیا پرده برمی‌دارد. شعر پسامدرن ایران با زدایش احساسات و تغزل، به قصه‌های رنگ‌باخته از روزمرگی می‌پردازد و از انواع حماسی، تعلیمی، عاشقانه و انقلابی، به نوعی از شرح‌حال‌نویسی ازهم‌پاشیده روی می‌آورد. این درجه از گسست در زبان و معنا بیانگر تغییرات سریع، فنّاورانه و روان‌پریشانه در زندگی معاصر چه در ایران و چه آمریکا است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Postmodernism in Iranian and American Poetry

نویسنده [English]

  • Narges Montakhabi Bakhtvar
Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The impacts that contemporary poetry in Iran has received from the mid-twentieth century literary and philosophical schools should be critically and deeply scrutinized. This essay explores the emergence of contemporary poetry in Iran and in line with one of the prominent movements of postmodern American Poetry, which is, “Language Poetry.” The two key concepts in language poetry that have influenced recent poets of Iran are “story-telling” and the “routine.” The researcher answers two questions: How does language poetry define story-telling and how this definition is reflected in contemporary poetry of Iran? How are the routine and identity related in the contemporary poetry of Iran and America? This research shows that both schools define story-telling as a kind of experimental autobiography in which pieces of everyday life, images, and sounds from media and consumerist culture, vague memories, myths, and the unconscious are woven together. Recent poetry in Iran shows a deconstructive approach towards poetry, story-telling, and identity. Of course its rich tradition creates some differences such as the recurrent, yet scattered presence of mythological figures. This analysis reveals the affect of media on the most private realms of life regardless of culture and geography. Contemporary poetry in Iran purges emotionalism and lyricism in order to return to vague stories of everyday life; it diverts from heroic (epic), didactic, romantic, and revolutionary inclinations to scattered autobiography. This degree of fragmentation in language and meaning reveals the rapid technological and psychologically-disturbing changes in contemporary life, whether in Iran or America.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comparative Literature
  • Postmodernism
  • Language Poetry
  • Story-telling
  • the Routine
- انوشیروانی، علی‌رضا. (۱۳۸۹). «ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران». ادبیات تطبیقی. دورة ۱، شمارة ۱،  صص ۳۸-۶.
- دستغیب، عبدالعلی. (۱۳۸۹). «پست‌مدرنیسم در شعرهای باباچاهی». جهان کتاب. شمارة ۳ و۴، صص ۴۳-۳۸.
- رضوانیان، قدسیه و خلیلی، احمد. (۱۳۹۳). «گفتمان‌شناسی شعر پست‌مدرن ایران». جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. دورة ۶، شمارة ۲، صص ۲۸۵-۲۶۳.
- رنه،‌ ولک. (۱۳۸۹). «بحران ادبیات تطبیقی». ترجمة سعید ارباب شیرانی. ادبیات تطبیقی. دورة ۱، شمارة ۱، صص ۹۸-۸۵.
- شیری، قهرمان. (۱۳۸۸). «جریان شعر حجم». نشریة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. شمارة ۲۵، صص ۹۱-۷۳.
- طاهری، قدرت‌الله. (۱۳۸۴). «پست‌مدرنیسم و شعر معاصر ایران». پژوهش‌های ادبی. دورة ۲، شمارة ۸، صص ۵۰-۲۹.
- قنبری، علی‌ و حسن‌زاده، علی. (۱۳۸۹). «چشم‌اندازی از شعر دهة هفتاد». http://ghanbari.blogfa.com
۹- قنبری، علی و شمس‌آوری، سردار. (۱۲ آذر ۱۳۹۱). «جهانی­کردن شعر وظیفة دولت‌‌هاست». روزنامۀ آرمان. ص ۹.      http://ghanbari.blogfa.com
- قنبری، علی و نوری، علی‌رضا. (۱۲ آذر ۱۳۹۱). «من فراموش می‌شوم پس هستم». روزنامۀ آرمان. ص. ۹. http://ghanbari.blogfa.com
- قنبری، علی. (۱۳۸۱). نامه (به/از) رؤیا و ضمائم پاره‌وقت. تهران: نیم‌نگاه. http://ghanbari.blogfa.com
- منابع انگلیسی
- Aji, Hélène. (2005). "The Stakes of Narrative in the Poetries of David Antin, Ron Silliman and Lyn Hejinian". Revue. No. 103, pp. 79-92.
- Epstein, Andrew. (2010). "There Is No Content There. Only Dailiness". Contemporary Literature. Vol. 51, No. 4, pp. 736-776.
- Hejinian, Lyn. (2000). The Language of Inquiry. U of California P, Berkeley.
- Perelman, Bob. (1996). The Marginalization of Poetry. Princeton UP, Princeton.
- Perelman, Bob. (1985). Writing/Talks. Southern Illinois UP, Carbondale.  
- Perloff, Marjorie. (1999). "Language Poetry and the Lyric Subject". Critical Inquiry. Vol. 25, No. 3, pp. 405-434.
- Silliman, Ron. (1993)."Ⓡ". Conjunctions. No. 19, The Credos Issue, pp. 166-180.
- Silliman, Ron. (1986). Ed. In the American Tree. National Poetry Foundation, Orono.
- Silliman, Ron. (1981). Tjanting. Salt, Cambridge.
- Silliman, Ron and Blumenreich, Julia. (1989). "Interview". Paper Air. Vol. 4, No. 2. pp. 86-93.    
- Silliman, Ron and Harryman, Carla, et al. (1988). "Aesthetic Tendency and the Politics of Poetry: A Manifesto". Social Text. Vol. 19, No. 20, pp. 261-275. 
- William, Watkin. (2007). "Systematic Rule-Governed Violations of Convention". Contemporary Literature. Vol. 48, No. 4, pp. 499-529.