- ابراهیمیان، نادر. (1390). «سیمای زن در اشعار فروغ و غادهالسمان». رشد آموزش ادب فارسی.
- افراشی، آزیتا؛ مقیمیزاده، محمّدمهدی. (1393). «استعارههای مفهومی درحوزة شرم با استناد به شواهدی از شعرکلاسیک فارسی». زبانشناخت. سال پنجم، شمارۀ2، صص1-20.
- اکبری بیرق، حسن. (1388). «مطالعة تطبیقی اشعار غادهالسمان و فروغ فرخزاد». الدراسات الادبیه. شمارۀ 67 و 68 و 69، صص53-70.
- براهنی، رضا. (1371). طلا در مس (در شعر و شاعری). جلد 2. تهران: نویسنده.
- پیرانی شال، علی؛ موسوی، سمیه سادات. (1435 ه). «المرأه بین فروغ فرخزاد و غادهالسمان». اللغهالعربیه و آدابها. السنه العاشره، العددالاول، صص 41-60.
- جوانرودی، مصطفی. (1387). بررسی تطبیقی آثار غادهالسمان و فروغ فرخزاد. رسالۀ دکتری. استاد راهنما: معصومه شبستری. دانشگاه تهران.
- داوریاردکانی، رضا و همکاران. (1391). زبان استعاری واستعارههای مفهومی. تهران: هرمس.
- ذوالفقاری، اختر؛ عباسی، نسرین. (1394). «استعارة مفهومی و طرحوارههای تصویری در اشعار ابن خفاجه». پژوهشهای ادبی و بلاغی. سال سوم، شمارۀ سوم، پیاپی 11، صص 120-105.
- راسخمهند، محمّد. (1389). درآمدی بر زبانشناسی شناختی.(نظریهها و مفاهیم). تهران: سمت.
- راکعی، فاطمه. (1389). «نگاهی نو به استعاره (استعاره در شعر قیصرامینپور)». پژوهشهای ادبی. شمارۀ 26، صص 99-77.
- زرقانی، سیّد مهدی؛ مهدوی، محمّدجواد؛ آباد، مریم. (1392). «تحلیل شناختی استعارههای مفهومی عشق در غزلیات سنایی». جستارهای ادبی. دورۀ 46، شمارۀ 4، صص 30-1.
- ساسانی، فرهاد. (1390)، استعاره مبنای تفکر و ابزار زیباییآفرینی. چاپ2، تهران: سورۀ مهر.
- السمان، غاده. (1976). اعلنت علیک الحب. بیروت: منشورات غاده السمان.
- السمان، غاده. (1992). اشهد عکس الریح. بیروت: منشورات غاده السمان.
- السمان، غاده. (1996). اعتقال لحظه هاربه. الطبعة السادسه. بیروت: دارالکتب.
- السمان، غاده. (2013). عاشقه فی محبره. الطبعهالرابعه. بیروت: منشورات غاده السمان.
- السمان، غاده. (2003)، الرقص مع آلبوم، الطبعهالاولی، بیروت: منشورات غاده السمان.
- السمان، غاده. (1380). زنی عاشق در میان دوات. ترجمۀ عبدالحسین فرزاد. تهران: چشمه.
- السمان، غاده. (1389). رقص با جغد. ترجمۀ کاظم آل یاسین. شاهینشهر: مکاتیب.
- شمیسا، سیروس. (1374). نگاهی به فروغ فرخزاد. چاپ دوم. تهران: مروارید.
-شهری، بهمن. (1391). «پیوندهای میان استعاره و ایدئولوژی». نقد ادبی. دورۀ5، شمارۀ 19، صص 121-150.
- ئفاضل، محمد(1382)، «نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل». رواق اندیشه. شمارۀ 21، صص 11-26.
- فرزاد، عبدالحسین. (1391)، دربند کردن رنگینکمان. چاپ ششم. تهران: نشرچشمه.
- فرخزاد، فروغ. (1380). دیوان اشعار. تهران: اهورا.
- کردزعفرانلو کامبوزیا، عالیه؛ حاجیان، خدیجه. (1389). «استعارههای جهتی قرآن با رویکرد شناختی». نقدادبی. سال 3، شمارۀ 9، صص 115-139.
- گلفام، ارسلان؛ کردزعفرانلو کامبوزیا، عالیه؛ حسندخت فیروز، سیما. (1388). «استعاره زمان در شعر فروغ فرخزاد از دیدگاه زبانشناسی شناختی». نقد ادبی. دورۀ2. شمارۀ 7، صص121-136.
-گلفام، ارسلان؛ یوسفیراد، فاطمه. (1381). «زبانشناختی و استعاره». تازههای علوم شناختی. سال چهارم، شمارۀ 3، صص 1-15.
- لیکاف، جرج؛ جانسون، مارک. (1384). استعارههایی که با آن زندگی میکنیم. ترجمۀ هاجر آقاابراهیمی. (مجموعۀ نشانهشناسی و زبانشناسی(19)، زیرنظر فرزان سجودی) تهران: علم.
- محمّدیآسیابادی، علی؛ صادقی، اسماعیل؛ طاهری، معصومه. (1391). «طرحوارههای حجمی و کاربرد آن در زبان عرفانی میبدی». پژوهشهای ادب عرفانی. سال ششم، شمارۀ 2، صص 162-141.
- نورالدین فضلالله، مریم. (1405 ق). المرأه فی ظل الاسلام. چاپ چهارم. بیروت: دارالزهراء.
- هاشمی، زهره؛ قوام، ابوالقاسم. (1392). «بررسی شخصیت و اندیشههای عرفانی بایزید بسطامی براساس روش استعارة شناختی». جستارهای ادبی، سال46، شمارۀ 182، صص76-104.
- یزدانپناه، مهرعلی؛ متولی، سپیده. (1390). «بررسی مقایسهای تغزلهای غادهالسمان و سیمین بهبهانی». مطالعات ادبیات تطبیقی. سال پنجم، شمارۀ 20، صفحه169-187.
- Cameron, Lynne and Maslen, Robert, (2010), Metaphor Analysis, London: Equinox.