-کتابها
1- آبسالان، محب علی. (۱۳۷۸). کودکان عارف، حکایتهای شیرین کودکان عارف. مشهد: آستان قدس.
2-آقامحمّدیان، حمیدرضا و حسینی، سید مهران. (1386). روانشناسی بلوغ و نوجوانی، روانشناسی رشد (۲). چاپ دوم. مشهد: دانشگاه فردوسی.
3- اسلامی ندوشن، محمّدعلی. (1371). نوشتههای بیسرنوشت. تهران: آرمان/یزدا.
4- ایرانی، ناصر. (1358). سختون. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
5- باردن، لورنس. (1374). تحلیل محتوا. ترجمۀ محمّد یمنیدوزی سرخابی و ملیحه آشتیانی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
6- برک، لورا. (1387). روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی (جلد اول). چاپ سیزدهم. ترجمۀ یحیی سیّد محمّدی. تهران: ارسباران.
7- پیرخائفی، علیرضا. (1387). پرورش خلاقیت (مبانی و روشها). تهران: هزارة ققنوس.
8- جیمز، آلیسون و جنکس، کریس و پروت، آلن. (۱۳۸۵). جامعهشناسی دوران کودکی، نظریهپردازی دربارۀ دوران کودکی. ترجمۀ علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیمآبادی. تهران: ثالث.
9- جیمز، ویلیام. (۱۳۷۰). پراگماتیسم. ترجمة عبدالکریم رشیدیان، تهران: شرکت سهامی
10- خسرونژاد، مرتضی. (1389). معصومیت و تجربه؛ درآمدی بر فلسفة ادبیات کودک. تهران: نشر مرکز.
11- دورانت، ویل. (1377). لذات فلسفه. ترجمۀ عباس زریاب. چاپ چهارم. تهران: علمی و فرهنگی.
12- ری شهری، محمّد. (1387). منتخب میزان الحکمه. تلخیص سیّد حمید حسنی. ترجمۀ حمیدرضا شیخی. تهران: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
13- سلاجقه، پروین. (۱۳۸۷). از این باغ شرقی (نظریههای نقد شعر کودک و نوجوان). چاپ دوم. تهران: کانون پرورشی کودکان و نوجوانان.
14- سهرابی، فرامرز و ناصری، اسماعیل. (1391). هوش معنوی و مقیاسهای سنجش آن. تهران: آوای نور.
15- سیف، علیاکبر. (1382). روانشناسی پرورشی. چاپ دوم. تهران: آگاه.
16- شاه آبادی فراهانی، حمیدرضا. (۱۳۸۵). مباحث نظری ادبیات کودک و نوجوان. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
17- غنیمی هلال، محمّد. (۱۳۹۱). ادبیات تطبیقی؛ تاریخ و تحول اثرپذیری و اثرگذاری فرهنگ و ادب اسلامی. تهران: امیرکبیر.
18- قزلایاغ، ثریا. (۱۳۸۹). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (مواد و خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان). چاپ چهارم. تهران: سمت.
19- کارتلج، جی و میلبرن، جی. اف. (۱۳۷۵). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمۀ محمّدحسین نظرینژاد. مشهد: آستان قدس رضوی.
20- مدرسی، فاطمه. (۱۳۹۵). فرهنگ توصیفی نقد و نظریههای ادبی. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21- میلدرد.د.تیلور. (1365). فریاد مرا بشنو. ترجمۀ ثریا قزل ایاغ (بهروزی). تهران: سپهر.
22- هانت، پیتر. (1386). درک ادبیات کودکان جهان. ترجمۀ محمود نور محمّدی. تهران: سایه گستر.
23- هینز، جوانا. (1389). فیلسوفان کوچک. با مقدمۀ دیوید کندی و دیوید وایت. تدوین و ترجمۀ یحیی قائدی. تهران: آییز.
مقالهها
1- آقابابایی، ناصر و فراهانی، حجت الله و فاضلی مهرآبادی، علیرضا. (۱۳۹۰). «هوش معنوی و بهزیستی فاعلی». روانشناسی و دین. سال چهارم، شمارة۳، صص83-96.
2- پناهی، مهین. (۱۳۹۰). «بررسی و مقایسۀ شیوۀ آموزش تفکر نزد فریدالّدین عطّار و متیولیپمن» تفکّر وکودک. سال دوم، شمارۀ 1، صص 3-23.
3- رسول زاده طباطبایی، کاظم. (1386). «بررسی قدرت پیشبینیکنندة خصوصیات دموگرافیک و ادراک کودکان دبستانی از ویژگی های والدین برای ادراک آنان از مفهوم خدا». مطالعات روانشناختی. جلد 3، شمارة 4، صص69-85.
4- جوادی، محسن و صیادنژاد، علیرضا. (1388). «بررسی شکاف بین نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه ارسطو». اندیشۀ دینی. شمارۀ۳، صص 1-28.
5- جوکار، منوچهر و ساکی، بهمن .(1392). «بررسی عناصر و مضامین دینی میهنی در اشعار کتابهای فارسی دورة راهنمایی». مطالعات ادبیات کودک. سال چهارم، پیاپی7. شمارۀ 1، صص 21-48.
6- حاجینصرالله، شکوه . (۱۳۸۴). «چگونگی طرح مفاهیم انتزاعی در ادبیات کودک». ادبیات و زبانها. پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شمارۀ 41، صص 62-70.
8- حمیدی، فریده و صداقت، حسین. (.1391). «بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشآموزان دورۀ متوسطه براساس جنسیت و پایۀ تحصیلی»، زن در فرهنگ و هنر. دورۀ 4، شمارۀ 4، صص 75-88.
9- رضایی، اعظم و مرندی، سیّد محمّد. (1389 ). «سوبژکتیویتۀ آمریکای های آفریقایی تبار در رمان محبوب اثر تونی موریسن». پژوهش ادبیات معاصر جهان. شمارة59، صص 21-41.
10- شریفالدین نوری، بزرگمهر. (1381). «کیسی، فریاد بلند سیاه علیه تحقیر». جلد دوم کتاب مجموعه مقالات فرهنگ توصیفی شخصیتهای داستانی نوجوان. صص237-257.
11- صاحبان زند، سجاد. (1385). «احمد در جستوجوی رازهای مهآلود». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان. شمارۀ 44، صص58-60.
12- صرفی، محمدرضا و هدایتی، فاطمه. (1392). «نماد و نقش مایههای نمادین در داستانهای کودک و نوجوان دفاع مقدس». ادبیات پایداری. سال چهارم، شمارة 8، صص 28-35.
13- صمدی، پروین. (۱۳۸۵). «هوش معنوی». اندیشههای نوین تربیتی. شمارة ۳ و۴، صص99-114.
14- غباری بناب، باقر و سلیمی، محمد و سلیانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا. (۱۳۸۶). «هوش معنوی». اندیشة نوین دینی. سال سوم، شمارة۱۰، صص125-147.
15- فرزانفر، جواد و قائدی، یحیی و نقیبزاده، میرعبدالحسین و محمودنیا، علیرضا. (1389). «در جستوجوی استقلال انتخاب متنهای ادبی مناسب برای برنامة فلسفه برای کودکان». مطالعات ادبیات کودک. سال اول، شمارة۲، صص 125-155.
16- قایمی، فرزاد. (1389). «تمثیلگرایی فلسفی و پیوند آن با ادبیات تمثیلی مولانا در مثنوی». فصلنامۀ تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. شمارة 27، صص 48-66.
17- قربانی، محبوبه و حقیقی، مهدی و محمّدعلی تجریشی، ایمان و رستهمقدم، آرش. (1391). «بررسی رابطة هوش معنوی و تعهد سازمانی در یک سازمان دولتی». فرایند مدیریت توسعه. دورة 25، شمارة3، صص 67-92.
18- کریمی، عبدالعظیم. (1376). «تفکر شهودی در کودکان و بازگشت به کودکی». ادبیات و زبانها، پژوهشنامة زبان و ادبیّات کودک و نوجوان. شمارۀ10، صص 7-26.
19-کریمی، محمدحسن و ذاکری، مختار. (1390). «بررسی مؤلفههای ازخودبیگانگی در داستانهای کودک و نوجوان». مطالعات ادبیات کودک. سال دوم، شمارة 2، صص 125-151.
20- کوثری، یدالله. (1385). «نقش باورهای دینی در بهداشت روانی». فلسفه و کلام. شمارۀ 1، صص 110-143.
21- گودرزی، کورش و سهرابی، فرامرز و فرخی، نورعلی و جمهری، فرهاد. (1389). «اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روانی دانشجویان»، مطالعات روانشناسی بالینی. شمارة ۱، صص 15-42.
22- لطفآبادی، حسین. (1366). «تئوری اریکسون دربارۀ رشد روانی – اجتماعی»، مجلة دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. شمارة4، صص 442-486.
23- محمّدنژاد، حبیب و بحیرایی، صدیقه و حیدری، فائزه. (۱۳۸۸). «مفهوم هوش معنوی مبتنی بر آموزههای اسلام»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی. شمارة۲، صص96-116.
24- نریمانی، محمّد و پوراسماعیلی، اصغر. (۱۳۹۱). «مقایسة ناگویی خلقی و هوش معنوی در افراد معتاد، افراد تحت درمان با متادون و افراد غیرمعتاد». اعتیادپژوهی سوء مصرف مواد. شمارة۲۲، صص7-22.
25- هدایتی، مهرنوش و زریباف، مژگان. (1391). «پرورش هوش معنوی از طریق برنامۀ فلسفه برای کودکان». تفکر و کودک. سال سوم، شمارة 1، صص135-166.