بررسی تطبیقی مضمون آرمانشهر در منطق‌الطیر عطار و دژ سنت‌اگزوپری بر اساس نقد مضمونی میشل کولو و رویکرد تطبیقی مارینو و اتیامبل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22103/jcl.2025.25600.3862

چکیده

مضمون آرمان‌شهر، به‌منزله‌ی یکی از ژرف‌ترین بازتاب‌های میل انسان به‌کمال، همواره در بسیاری از متون ادبی ملت‌ها تجلی یافته است. پژوهش حاضر، با تکیه بر رویکرد تحلیلی مارینو و اتیامبل، دو نظریه‌پرداز برجسته‌ی ادبیات تطبیقی، و با اتکا به‌نظریه‌ی «نامتغیرها»ی ایشان – یعنی آن دسته از ساختارها، عناصر و الگوهای جهان‌شمولی که در ادبیات ملل مختلف مشترک‌اند و امکان سنجش و تطبیق آثاری را فراهم می‌سازند که از نظر تاریخی هیچ‌گونه ارتباطی با یکدیگر ندارند – به بررسی تطبیقی دو اثر منطق‌الطیر عطار و دژ آنتوان دوسنت‌اگزوپری می‌پردازد؛ آثاری که از نظر فرهنگی، تاریخی و سبکی کاملاً متفاوت‌اند ، ولی در دل خود حامل مضمون آرمانشهرند. این مقاله همچنین با اتکا به نقد مضمونی و مفاهیم «منظره»، «افق درونی» و«افق بیرونی» از دیدگاه میشل کولو، منتقد معاصر فرانسوی، نشان می‌دهد که چگونه مضمون آرمانشهر در هر دو اثر، در پرتو دکلیناسیون‌ها و مدولاسیون‌های خاص خود، شکلی منحصربه‌فرد اما همسو با جهان‌بینی مؤلف می‌یابد. روش پژوهش مبتنی بر تحلیل دوسویه‌ی مضمون است: ابتدا واکاوی ابعاد درونی آرمان‌شهر از طریق مصادیق عینی و تنوع‌های معنایی آن، و سپس تحلیل شبکه‌ی مضامین پیرامونی که افق بیرونی معنا را رقم می‌زنند. بدین‌سان، آرمان‌شهر منظره‌ای پیچیده و چندسطحی از نگاه نویسنده به انسان، کمال و هستی تلقی می‌شود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که عطار آرمان‌شهری عرفانی را ترسیم می‌کند که در اوج سلوک روحانی، فنا، حیرت، وحدت و عشق الهی تحقق می‌یابد؛ حال‌آن‌که اگزوپری تصویری زمینی و هستی‌گرایانه از جامعه‌ای آرمانی عرضه می‌کند که بر مسئولیت، نظم، مناسک و پیوندهای انسانی استوار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Theme of Utopia in Attar’s The Conference of the Birds and Saint-Exupéry’s Citadelle, Based on Michel Collot’s Thematic Criticism and the Comparative Approach of Marino and Etiemble

نویسندگان [English]

  • Farideh Alavi
  • Mehdi Mohajer
  • Maryam Momtahen Fakhrani
Department of French Language and Literature, Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The theme of utopia, as one of the deepest reflections of humanity’s aspiration for perfection, has been recurrently portrayed across literary traditions. This study, drawing upon the analytical framework proposed by Marino and Etiemble —comparative literature’s theorists —explores the concept of Invariants, that is, those universal structures, elements and patterns common to diverse literatures, which enable the comparison of works with no direct historical or cultural connection. In this light, the article undertakes a comparative analysis of two thematically rich but stylistically and historically distinct works: The Conference of the Birds by Attar and Citadelle by Saint-Exupéry. Despite their divergent origins both texts are deeply infused with utopia theme. Furthermore, this study employs Michel Collot’s thematic criticism, particularly his concepts of “landscape,” “internal horizon” and “external horizon” to demonstrate how utopian theme takes on a unique form in each work, shaped by distinct declensions and modulations, reflecting the author’s worldview. The methodology is based on a dual-level thematic analysis: first, an exploration of the internal horizon through concrete representations and semantic variations of utopia, and second, an examination of the surrounding network of motifs that construct its external horizon. Ultimately, utopia emerges not as a purely abstract notion but as a layered, multi-dimensional landscape, mirroring author’s vision of humanity, perfection and being. The study reveals that Attar envisions a mystical utopia realized through spiritual progression, annihilation of the self, wonder, unity and divine love, whereas Saint-Exupéry proposes a worldly and existential utopia anchored in responsibility, order, ritual and human solidarity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • thematic criticism
  • Attar
  • mysticism
  • existentialism
  • Saint-Exupéry
  • comparative literature