روابط تراروایتی نمایشنامة مجلس قربان سنمار بیضایی و جزاء مینالی ماجد الخطیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری گروه عربی دانشگاه رازی

2 هیئت علمی رازی

3 استادیار زبان و ادبیات فارسی، بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلام آباد غرب، کرمانشاه، ایران

10.22103/jcl.2024.24142.3782

چکیده

هدف: نهادة کیفیّت روابط، کشف و فهم مبادلات میان روایت‌ها یکی از محورهای اجتناب‌ناپذیر نظری ترامتنی در تجربة روایی است، آنطور که به یکی از شالوده‌های روایت‌شناسی تبدیل گشته است. از نسبت‌های بیناروایتی، که درون یک نظام فرهنگی واحد و یا بینافرهنگی شکل گیرد، بیش‌متنیّت است که هستة نظرگاه ژرار ژنت را به خود اختصاص داده است. در همین راستا، نسبت روایت نمایشنامه‌های «مجلس قربانی سنمّارِ» بیضائی و «جزاء مینالیِ» ماجد الخطیب به عنوان بیش‌روایت با داستان «سمنار و ساختن خُورنق» که در «هفت‌پیکر» نظامی بدان اشارت رفته، به عنوان «پیش‌روایت ویا زِبرمتن» مشهود است.
روش پژوهش: این گفتاورد با روش مقایسة تطبیقی – تحلیلی، در جستجوی کارکرد عناصر کیفی بیش روایتی با عنوان «عناصر پیرا آرایه‌ای» و روابط میان آنها در نمایشنامة بیضائی و نمایشنامة الخطیب به عنوان بیش‌متن ومقایسه آنها با سرودة نظامی در هفت پیکر به عنوان پیش‌متن با تکیه بر نظریه تراروایتی ژنت است.
یافته‌ها: عناصر کیفی بیش‌روایتی بسان انگیزه، ارزش، شخصیّت، بهره‌مندی از اسطوره، ملیّت وقومیّت شخصیّت‌ها در هر دو نمایشنامه فارسی و عربی در مقایسه با سرودة نظامی به منظور تولید و باروری ‌روایی در سنت‌های روایی هر دو نمایشنامه‌نویس یافت می‌شوند.
نتیجه‌گیری: بهره‌مندی از عناصر پیرا آرایه‌ای در نمایشنامة بیضائی با هویّت‌سازی جمعی در جامعة ایرانیِ و در نمایشنامة الخطیب با مسائل اجتماعی روز و رنج جامعة عراقی انطباق می‌یابد. اما؛ قدرت باروری و تکثیر روایی به منظور تولید یک روایت ماندگار در اثر بیضائی که بیشتر با تحلیل تاریخی و خلق صحنه‌های روانشناختی آمیخته شده، در مقایسه با اثر الخطیب تأثیرگذارتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Transnarrative Relationships of the Play Majlis-e-Ghorban Sanmar Bezaei and the Punishment of Minali Majid Al-Khatib

نویسندگان [English]

  • Tayebeh Amirian 1
  • Ali Salimi 2
  • Farnaz Naghizadeh 3
1 Ph.D. in Arabic Language and Literature, , Kermanshah, Iran
2 Professor in Arabic Language and Literature, Department of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
3 Assistant Professor in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University , Islamabad Gharb Branch, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

One of the non-narrative proportions that is formed within a single or intercultural cultural system is multitextuality, which is the core of Gerard Gent's theory. In this regard, the relationship between the narrative of the plays "Majlis-e-Qurban-e-Sanmar" by Bayzai and "Jaza-e-Minali" by Majid al-Khatib as a narrative with the story of "Seminar and Making Khornq" mentioned in Nezami's "Seven Bodies" as " The narrative or the text is evident. This discourse with the method of comparative-analytical comparison, in search of the function of qualitative elements rather than narrative as "para-array elements" and the relationships between them in the play of the oval and the play of al-Khatib as textless and comparing them with the military poem in the seven bodies as The preface is based on Gent's theory of narrative.In both Persian and Arabic plays, compared to the military poem, the narrative traditions of both playwrights are found in order to produce and fertilize the narrative. The use of para-array elements in the oval play corresponds to the construction of collective identity in Iranian society and in the play al-Khatib with the social issues of the day and suffering of Iraqi society. but; The power of fertility and narrative reproduction in order to produce a lasting narrative is more influential in the work of Bazai, which is more mixed with historical analysis and the creation of psychological scenes, than in the work of al-Khatib.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hyper-textuality
  • Paratext
  • Baizai
  • Sennemar
  • Jazaa Minali
  • Al-Khatib