ساختار تراژدی در بررسی تطبیقی دو اسطوره سیاوش و هیپولیتوس از ‏اوروپید با تکیه‌بر آرای فردریش شیلر

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، دوبی- امارات

2 دانشیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار، بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران

10.22103/jcl.2024.23567.3746

چکیده

محتوای ادبیات تطبیقی شامل مفاهیمی است که در تجربه بشری ارزشمند است؛ این مفهوم از مطالعه ‏تطبیقی متون مختلف که بر عناصر وحدت در تنوع تأکید دارند و از بررسی میان مفاهیم مشترک و ‏منشاء آن پدید آمده است. تراژدی به‌عنوان یک ژانر نمایشی، شامل چند بخش مقدمه، بحران و گره، ‏گروه کر، شخصیت و پایان‌بندی است. این ساختار از دیرباز تاکنون به‌عنوان یک الگوی ارسطویی در ‏یک تراژدی وجود داشت. فردریش شیلر ازجمله فیلسوفان و شاعرانی بود که تراژدی را از منظر ‏ساختار و محتوای درونی بررسی کرد و الگوی ساختاری خود را در مواجهه با الگوی ارسطویی بیان ‏نمود. ازآنجاکه «سیاوش» و «هیپولیتوس» هردو ازنظر وقایع و حوادث برای قهرمان تشابهات فراوانی ‏دارند، لذا پژوهندگان در این مقاله که به شیوه تحلیلی-توصیفی انجام‌شده، با رویکرد ادبیات تطبیقی ‏به مقایسه این دو اثر با تکیه‌بر آرای شیلر پرداخته است. روش جمع‌آوری مستندات و منابع در این ‏مقاله به شیوه کتابخانه‌ای بوده و در پایان به این نتیجه رسیده‌اندکه هر دو تراژدی سیاوش و هیپولیتوس ‏دارای مؤلفه‌های اصلی یک تراژدی یعنی مقدمه، کشمکش‌های متوالی، خطاها از روی غرور و ‏جوانی، عناصر ترحم برانگیز مانند ناکامی در زندگی، تهمت‌های ناروا، هجرت به سرزمین بیگانه و در ‏پایان مرگ اندوه‌بار هستند که ازنظر شیلر این نمودار یک تراژدی موفق از آغاز داستان تا پایان برای ‏نویسنده و مخاطب خواهد بود..‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The structure of tragedy in the comparative analysis of the myths of Siavash and ‎Hippolytus from Euripides based on the opinions of Friedrich Schiller

نویسندگان [English]

  • Zahra Lashgari 1
  • Behnaz Payamani 2
  • Maryam Zamani 3
1 اPhD student of Persian language and literature - Payam Noor University - Dubai – UAE
2 Associate Professor of Persian Language and Literature Department, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Persian Language and Literature Department, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The content of comparative literature includes concepts that are ‎valuable in human experience, and this concept has emerged from the ‎comparative study of different texts that emphasize the elements of ‎unity in diversity, and from the study of common concepts and their ‎origins. Tragedy as a dramatic genre includes several parts of the ‎introduction, crisis and knot, chorus, character, and ending. This ‎structure has existed since ancient times as an Aristotelian model in a ‎tragedy. Friedrich Schiller was one of the philosophers and poets who ‎studied tragedy from the perspective of structure and internal content ‎and presented his structural pattern in the face of the Aristotelian ‎model of expression of development. Since both "Siavash" and ‎‎"Hippolytus" have many similarities in terms of events and events for ‎the hero, therefore, in this article, which has been done in an ‎analytical-descriptive manner, the researchers have compared these ‎two works with the approach of comparative literature based on ‎Schiller's views. The method of collecting documents and sources in ‎this article is library and in the end, it has been concluded that both ‎the tragedies of Siavash and Hippolytus have the main components of ‎a tragedy in the sense the introduction, successive conflicts, errors out ‎of pride and youth, pitiful elements such as failure in life, unjustified ‎accusations, migration to a foreign land, and at the end a tragic death, ‎which according to Schiller, this diagram is a successful tragedy of ‎The beginning of the story will be for the writer and the audience.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • 'literature'
  • ' tragedy'
  • 'Siavash'
  • 'Hippolytus'
  • 'Schiller'‎