بررسی پیوند کواسیر، نوشاکِ اِدایی ایزدان نورس با هئومه‌ و سومَه‌‌ی اوستایی‌_ودایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22103/jcl.2024.22640.3694

چکیده

در ایزدستان مردمان هند و اروپایی باستان، خدای رازآلودی است که معمولاً به صورت یک گیاه- نوشاک بازنمایی می‌شده است. این ایزد – گیاه – نوشاک، در متون کُهن ایرانی و از جمله اَوِستایِ‌ نو هَئومه = هوم و در سَنسکریتِ ودایی، سومَه نامیده می‌شود. اما در فرهنگ‌های دیگر منشعب از هند و اروپایی آغازین نیز می‌توان رد او را با نام‌هایی دیگر و با هویّتی دگرگون شده دنبال نمود. کًواسیر ِاساطیر نورس باستان که وصف او در اِدای اسنوری(یا ادایِ منثور) و هایمسکرینگلا ، هردو ازآثار ایسلندی قرن سیزدهم میلادی نوشته‌ی اسنوری استورلسون و نیز اشعار اسکالدیک آمده، از آن جمله است. کًواسیر ایزدی است که از سوی خدایان ایسیر و ونیر خلق می‌شود و سپس در مراسمی آیینی به دست دو دورف قربانی می‌شود تا با درآمیختن خون او با عسل، آشامه‌ی مید (یا شرابِ انگبین) به دست آید که استفاده از آن موجب الهام شاعرانه می‌گردد. به همین خاطر از آن با نام «باده‌ی انگبینِ شاعرانگی» یاد می‌شود. نام کواسیر که مشتق از لغت‌کواس به معنای آبجوی قویِ است، بازنمود آشامه‌ی سکرآور هئومه/ سئومه است. ازدیگرسو، همانگونه که سومَه را عقابی از ملکوت می‌آورد و در اختیار اینْدْرَ قرار می‌دهد، کواسیر را نیز اُدین ، به شکل عقابی، از جایگاه کوهستانی ستونگ می‌رباید تا آن را به خدایان برساند. نکته‌ی شایان توجه دیگر اینکه کواسیر همچون سومَه، خدایی است که قربانی می‌شود تا دیگربار به صورت نوشاکی هستی یابد و آشامه‌ی خدایان و شاعران حماسه‌سرا گردد؛ چنانکه ‌هئومه/ سومه نیز قربانی می‌شود و پاداش قربانی نمودن او...

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A study of the relationship between Kvasir, the beverage of Norse gods in Edda and Vedic and Avestan Soma- Haoma

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Rezaii Dast Arjaneh 1
  • Mohammad Barfar 2
1 Professor of Persian language and literature, Shiraz University, Iran
2 Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

In the pantheon of Proto-Indo-Europeans there is a mysterious deity who is usually represented as a plant. This god- plant, from which an intoxicating beverage extracts, is called “Haoma” in Avesta and “Soma” in Vedic Sanskrit texts. But we can also trace this Indo-European deity, with other names and different figures in many other cultures related to the Indo-European race. Kvasir, the god of ancient Norse myths is one of them Whose story is mentioned in Prose Edda and Heimskringla, both written by Snorri Sturluson in the 13th century, and in the poetry of skalds. Kvasir is a being who was created by the Æsir and Vanir gods at the conclusion of their war and then he was sacrificed by two Dwarfs in a ritual ceremony in order to by mixing his blood with honey, the mead of poetry obtain; The beverage whose drinking causes poetic inspiration and therefore the ancient Norse poets used it in order to be able to sing the heroic epics of their nation. and for this reason, it is also referred to as ‘mead of poetry’. The name of Kvasir is derived from the word “kvas”, which means strong beer. This Beverage represents in some aspects the intoxicating drink of soma- haoma. On the other hand, just as soma had been brought from the heaven by an eagle to be used by Indra, Kvasir was also snatched from the mountainous territory of Suttungr by Odin, in the form of an eagle, to offer it to

کلیدواژه‌ها [English]

  • : drink of the gods
  • Kvasir
  • Soma
  • Haoma
  • ritual sacrifice
  • Comparative mythology