مقایسۀ اندیشه های متافیزیکی مولوی ولوبسانگ رامپا بر اساس ایدۀ جهان هولوگرافیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، ایران

چکیده

ایدۀ جهان هولوگرافیک در قرن بیستم توسط بوهم (1930)، فیزیک‌دان دانشگاه لندن و پریبرام از دانشگاه استنفورد مطرح شد. مولوی، شاعر متفکّری که همواره راه حل‌های تازه برای زندگی بشر داشته، اندیشه‌هایی را مطرح کرده است که بسیاری ازآن‌ها در بستر علم امروز؛ از جمله با این ایدۀ علمی به ظهور رسیده است. همچنین لوبسانگ رامپا یک راهب تبّتی شناخته شده و لاما و پزشک بوده که با تبیین مسائل پیچیدۀ متافیزیکی به زبان ساده در کتاب‌هایش، برای آگاه کردن انسان‌ها تلاش کرده است. در این پژوهش تفکّرات مولانا و رامپا در بستر ایدۀ جهان هولوگرافیک با یکدیگر مقایسه شده تا به این سؤالات پاسخ داده شود که چه اشتراکاتی میان مشاهدات مولوی به عنوان یک عارف مسلمان و لوبسانگ رامپا، عارف غیر مسلمان، وجود دارد و چه ارتباطی بین ایدۀ جهان هولوگرافیک با مشاهدات عرفا دیده می‌شود؟ نتایج تحقیق بیانگر آن است که وحدت انسان با هستی، اعتقاد به وجود دریای مستتر انرژی ، جهان سایه‌ها ، اصالت اندیشه و عشق در قلمرو فرکانسی مهم‌ترین مشترکات این دو عارف است که آن را تحت تأثیر اندیشۀ شهودی دریافته‌اند و ایدۀ جهان هولوگرافیک نیز به عنوان یک ایدۀ علمی و فیزیکی، مشاهدات غیرعلمی و متافیزیکی عرفا را تأیید می‌کند. چنین به نظر می‌رسد که با مطالعه و مقایسۀ اندیشه-های عرفای مسلمان و غیر مسلمان می‌توان به جنبه‌های تازه‌ای از واقعیت دست‌یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

To compare metaphysical thoughts of Molavi & Lobsang Rampa based on the idea of holographic world.

نویسندگان [English]

  • Mohammad Behnamfar 1
  • Zahra Khoshamen 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Letters and Humanities, University of Birjand, Iran
2 . Ph.D. Candidate of Persian Language and Literature, University of Birjand, Iran
چکیده [English]

1. Introduction
Molavi Rumi is a thoughtful poet who has timelessly proposed new solutions to human beings challenges. Lobsang Rampa, a well-known Tibetan monk, looks for creating educative reforms in humans, too. Based on the idea of holographic universe in which the world of beings is considered a giant hologram; all the ever beings are only an imagined reflection of their original prototype from another reality beyond time and place. The objective of this current study is to answer this RQ that what could be the relationship among Rumi's observation-as a Muslim observer and Lobsang Rampa- a non Muslim observer, and the idea of holographic universe. Within our conduction it's been highlighted that Rumi & Lobsang Rampa have even utilized the same terms to explain their understandings of the world. Interestingly, the idea of holographic universe has enough evidence to support their metaphysical theories about the existence of cosmos.





2. Methodology
In order to respond the research question, Masnavi & Ghazaliat-e- Shams of Rumi beside ramp’s two books, you forever and the third eye have been studied. Thereafter, the concepts of their works which are in accordance to the Holographic Universe realm of theory have gone under comparison. The research design is Library search and analytical- descriptive.
3. Discussion
The idea of holographic world was first announce by two scientists, David Bohm a physicist in London University and Carl Pribram a neurophysiologist expert from Stanford University. Although the two were moving in different directions in their fields of interest, both came to the same conclusions including mankind unity with Universe and his mental ability by which many metaphysical concepts can be easily comprehended. They believed in leaving the study of particles and magnetic fields and slanting toward the study of quantum world and creating the existanciology realm for studies. To some scientists, whatever the mystical poems have come to were a shallow understanding of frequencies world. Based on Talbots works, most of the findings of mystical people are in accordance with holographic universe ideas like the creation of the world, the appearance of whole in part, the performance of part with the power of whole, the comprehension of matter and the originality of intelligence and considering awareness as light. Rumi and Rampa have also mentioned metaphysical concepts like the separation of soul and body, belief in invisible world. Rampa has created a definition in which the supersonic molecules bound together and create the body and even in dream there is a protective power which doesn’t allow us to disintegrate from being. Rumi argued that the obstacle of reaching to the other world is mind, senses and mental layers. However, because of the religious differences, Rumi and Rampa eventuate their understanding in different worlds. Rampa believes in reincarnation but Molavi as a Muslim scientist rejects such idea of being.
4. Conclusion
In this study the similarity of Rumi and Rampa’s works have been mentioned relying on their findings about the part- whole relationship, the unity of part with whole, awareness as the light and matter comprehension. Moreover, through scrutinizing their works, it has been recognized that within the realm of body and soul a concepts exists that causes our body stay connected to our soul even during sleeping. The religious- cultural differences have caused these two scientists to motion different reasons for the world to be formed like this.
 

 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Molavi
  • Lobsang Rampa
  • Holographic Universe
  • metaphysic
- انیشتین، آلبرت. (1342). دنیایی که من می­بینم. ترجمۀ فریدون سالکی. تهران: پیروز.
- اقبالی، آزاده. (1386) «تجربه­های عرفانی مرگ از منظر مطالعات NED.». قبسات. سال دوازدهم، صص131-146.
- اوپه نیشدها. (1367). ترجمۀ صادق رضازادۀ شفق. تهران: علمی و فرهنگی.
- اوسیس، کارلیس؛ ارلاندور، هارالوسون. (1375). از مرگ بازگشتگان. ترجمۀ بهنام جمالیان. تهران: فراروان.
- باتلر، والتر، ارنست. (1384). آموزش هاله­بینی. ترجمۀ مهیار جلالیانی. تهران: فراروان.
- تالبوت، مایکل. (1385). جهان هولوگرافیک. ترجمۀ داریوش مهرجویی. تهران: هرمس.
- حافظ، شمس­الدّین محمّد. (1374). دیوان غزلیات. به کوشش خلیل خطیب­رهبر. تهران: صفی­­علیشاه.
- راسل، رابرت. (1384). فیزیک، فلسفه و الهیات. ترجمۀ همایون همتی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
- رامپا، لوبسانگ. (1372). با شما تا ابدیت. ترجمۀ فریده مهدوی دامغانی. تهران: مترجم.
- رامپا، لوبسانگ. (1370). چشم سوم. ترجمۀ فرامرز جواهری­نیا. تهران: فردوس.
- زرّین­کوب، عبدالحسین. (1386). سرّ نی. تهران: علمی.
- ژید، آندره. (1376). مائده­های زمینی. ترجمۀ پرویز داریوش و جلال آل­احمد. تهران: اساطیر
- سپهری، سهراب. (1375). هشت کتاب. تهران: طهوری.
- سنایی، مجدود بن آدم. (1388). دیوان اشعار. به کوشش مدرّس رضوی. تهران: سنایی.
- طهماسبی، ستاره. (1396) «مبانی متافیزیکی فیزیک کوانتوم دیوید بوهم (با محوریت ایدۀ نوین جهان هولوگرافیک)». تأمّلات فلسفی، شمارۀ 18، صص125 - 155.
- غلام­پور آهنگرکلایی، لیلا. (1391). «جهان هولوگرافیکی در غزلیات شمس». مولوی­پژوهی. شمارۀ 13، صص1-23 .
- فرشاد، محسن. (1384). اندیشه­های کوانتومی مولانا. تهران: علم.
-  فروزانفر، بدیع­الزّمان. (1375). شرح مثنوی شریف. تهران: علمی و فرهنگی.
- قیصری، محمود. (1363). شرح فصوص­الحکم. قم: بیدار.
-کوئیلو، پائولو. (1380). عطیۀ برتر. تهران: کاروان.
- گلشنی، مهدی. (1385). تحلیلی از دیدگاه­های فلسفی فیزیکدانان معاصر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- مودی، ریموند. (1373). نور آن سوی. ترجمۀ حسین جلیلیان. تهران: جمال الحق.
- مولوی، جلال­الدّین. (1349). مثنوی معنوی. تصحیح محمّدتقی جعفری. تهران: شرکت سهامی انتشار.
- مولوی، جلال­الدّین. (1378). غزلیات شمس.تصحیح بدیع­الزمان فروزانفر. تهران: امیرکبیر.
- مولوی، جلال­الدّین. (1368). مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون، تهران: مولی.
- ناصری، مسعود. (1383). کوانتوم، عرفان و درمان. تهران: مثلّث.
- همایی، جلال­الدین. (1376). مولوی­نامه. تهران: هما.
- Bohm, David. (1980). Wholeness and the Implicate order. London and New York. in Routledge classics. first published.
-Nichol, Lee. (2003). The Essential David Bohm. Routledge. publication. London and New York first published.