تصویر رمانتیک در شعر حسین منزوی و بدر شاکر السیاب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور

2 استاد بخش زبان و ادبیّات عرب، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

نویسندگان و شاعران گاه به دلیل اشتراک‌های زبانی، مذهبی، جغرافیایی و... نقاط مشترکی در فکر و عمل دارند و گاه تنها آثار آنهاست که این نقاط مشترک را می‌نمایاند. حسین منزوی و بدرشاکرالسیاب را شاید بتوان از گروه دوم دانست. اگر چه این دو شاعر را نمی توان به کلی پیرو رمانتیسم دانست، بسیاری از تصاویر شعری آنان در فضای مکتب رمانتیسم تولید شده است. تصاویری که از یک سو حالات روحی، احساسات درونی و ذاتیات روانی شاعر را مهار می کنند و از سوی دیگر در انتقال احساس شاعر نقشی برجسته دارند. سیاب به دلیل اقامتی که در ایران داشته با نیما و شعر نیمایی آشنایی داشته و منزوی نیز در شعر نو بی شک به نیما نظر داشته است. در این مقاله پس از اشاره کوتاهی به زندگی این دو شاعر و بحث پیرامون مفهوم تصویر و ویژگی‌های تصویر رمانتیک، به روش توصیفی – تحلیلی نمودهایی از تصویرهای شعری این دو شاعر برجسته در سه مقوله‌ی استحاله در طبیعت و اشیاء، سایه واری و تأثیر فردیت در مبارزه بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Romantic Image in the Poetry of Hossein Monzavi and Badr Shaker al-Sayyab

نویسندگان [English]

  • Seyyed Asghar Mousavi 1
  • Seyyed Hosseini Seyyedi 2
چکیده [English]

Sometimes authors and poets share common points in their way of thinking and acting due to the linguistic, religious, geographical and other similarities, and sometimes only their works reveals these common points. Hossein Monzavi and Badr Shaker al-Sayyab might be considered in the second group. Although these two poets cannot be generally regarded as followers of Romanticism, many of the poetic images in their works have been created in the romantic atmosphere. Images which, on the one hand, restrain the poet’s internal emotions and mental states, and on the other hand, play a significant role in conveying the poet’s emotions. Al-Syyab, due to his stay in Iran, has become familiar with Nima and Nima's poetry and Monzavi, that is, undoubtedly had been partially influenced by Nima. In this paper, after a brief reference to the poets’ life and discussion about the concept of image and the characteristics of romantic image, some of the poetic images in their poetry has been investigated in the three categories of transformation in nature and objects, shadow likeness, and the impact of individuality on fighting.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Romantic image
  • Monzavi
  • Badr Shaker al-Sayyab
  • Shadow likeness
  • Transformation in nature and objects
  • individuality
1- الیافی، نعیم. (1983). تطور الصوره الفنیه فی الشعر العربی الحدیث. دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
2- جعفری جزی، مسعود. (1378). سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: مرکز.
3- جورکش، شاپور. (1383). بوطیقای شعر نو (نگاهی دیگر به نظریه و شعر نیما یوشیج) تهران: ققنوس.
4- داود البصری، عبدالجبار. (1406م). بدر شاکر السیّاب:رائد الشّعر الحرّ. الطبعة الثانیه. بغداد: دار الشؤون الثقافة العامة.
5- راضی جعفر، محمّد. (1999). الاغتراب فی الشعر العراق المعاصرمرحله الرواد. دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
6- السیّاب، بدر شاکر. (2005). الأعمال الشعریة الکاملة. الطبعة الثالثة. بغداد: دارالحریة للطباعة و النشر.
7- سیّدحسینی، رضا. (1387). مکتب های ادبی (ج1). تهران: نگاه.
8- شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1380). شعر معاصر عرب. تهران: توس.
9-_______________.  (1366).صورخیال‌درشعرفارسی (ج‏3). ‌تهران: آگاه
10- الضاوی، احمد عرفات. (1389). کارکرد سنّت در شعر معاصر عرب. ترجمۀ سیّد حسین سیّدی. چاپ دوم. مشهد: دانشگاه فردوسی.
11- علاق، فاتح.(1388). مفهوم شعر از دیدگاه شاعران پیشگام عرب. ترجمۀ سیّد حسین سیّدی. مشهد: دانشگاه فردوسی .
12- فورست، لیلیان. (1375). رمانتیسم. ترجمۀ مسعود جعفری. تهران: نشر مرکز.
13- مشکات ، عبدالرسول. (1390). فرهنگ واژه ها (درآمدی بر مکاتب و اندیشه­های معاصر). تهران: سمت.
14- منزوی، حسین. (1369). حیدر بابا. به کوشش محمّد فتحی. تهران: آفرینش.
15-_________. (1388). مجموعه اشعار. به‌کوشش محمّدفتحی.تهران: آفرینش.
مقاله ­ها
1- سلیمی، علی و صالحی، پیمان. (1390) «بررسی تطبیقی اسطوره سندباد در شعر بدر شاکر السیّاب و خلیل حاوی». مجلۀ زبان و ادبیّات عربی(ادبیّات و علوم انسانی سابق). شمارۀ چهارم، صص77-93.
2- فتوحی، محمود(1384). «تصویر رمانتیک، مبانی نظری، کارکردها»، پژوهش‏های ادبی. شمارۀ 9 و 10، صص 152-180.
3- فتوحی، محمود.(1381) «تصویر خیال». نشریۀ دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی تبریز. شمارۀ 185، صص103 - 134.
4- محمّدرضایى، علی­رضا وآرمات، سمیه. (1387). «بررسى تطبیقى اشعار بدر شاکر و نیما یوشیج». ادبیّات تطبیقی. سال دوم، شمارۀ6، صص 173-161.
5- محمّدی، ابراهیم و حقدادی، عبدالرحیم و ماهوکی، مرضیه. (1389) «نمادهای طبیعت در شعر اخوان و بدر شاکر السیّاب» {در}نخستین همایش ملّی ادبیّات فارسی و پژوهش ­های میا­ن رشته ­ای، 19 و 20 آبان.
6- مرتضوی، سیّدجمال­الدین و نجفی بهزادی، سجاد. (1390). «بررسی مقایسه‏ای صور خیال در شعر حسین منزوی و قیصر امین‌پور». فصلنامۀ زبان و ادبیّات فارسی.  شمارۀ 70، صص 167-169 .
پایان­ نامه
1- رجایی، نجمه. ( 1381 ). اسطوره‌های رهایی.  رسالۀ دکتری. سید حسین سیّدی. مشهد: دانشگاه فردوسی.