The Influence of Maulana Jalaluddin Balkhi’s View of the Unity of Being on the Works of Yunus Emre

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Persian Language and Literature, Kharazmi University

2 3 Associate Professor of Persian Language and Literature, Kharazmi University

Abstract

Yunus Emre (720-638 AH), the Turkish poet whose years of youth coincided with Maulana’s years of aging, was a poet and a Sufi mystic, strongly influenced by Maulana’s beliefs, thoughts, and poems. He created some works on mysticism and Sufism in Turkish, which have opened a new chapter in Turkish mysticism and Sufism, while repeating his thoughts. Like Maulana, he could open a new chapter in the Turkish mystical literature by taking advantage of the rich culture of his country and its combination with the deep Islamic-mystical concepts. The influence of Maulana’s thought, known as pantheism, is clearly visible on Yunus Emre’s thought and works. Pantheism as one of the main topics of Islamic mysticism, which traversed the Islamic world from the west to the east, with all its variable forms (such as monotheism, manifestation, the eternality of God,  and new creation) has played a main role in Maulana’s works, specially in the Mathnawi, and similarly in Yunus Emre’s works, like Risalat al-Nasiyeh and his book of poetry. After the translation of Yunus Emre’s poems containing pantheistic thought, from Istanbul Turkish and their comparison with Maulana’s poems, it was concluded that Yunus Emre was, undoubtedly, directly influenced by Maulana in representing his thoughts.                                                                  

Keywords

Main Subjects


کتاب­ها
1- ابن­ عربی، محیی­ الدین.(1370). کتاب ­­المسائل. با مقدمه­ وترجمۀ محمّد دامادی. تهران.
2- ابی­ خزام، انورفواد. (1993). معجم ­المصطلحات ­الصوفیه. لبنان، بیروت.
3-تاتجی، مصطفی. (1392). یونس­ شاعر. ترجمه آیدین ­فرنگی. اردبیل: نشر عنوان.
4- جامی، عبدالرّحمان ­بن ­احمد. (1370). نقد ­النصوص فی شرح ­نقش ­الفصوص. ویلیام چیتیک. تهران.
5- جرجانی، علی­ بن­ محمّد. (1377). تعریفات. ترجمۀ حسن­ سیّدعرب. سیما­ نوربخش. تهران: فرزان روز.
6- جهانگیری، محسن. (1375). محیی ­الدین ­ابن ­عربی. تهران: دانشگاه­ تهران.
7-حلبی، علی­ اصغر. (1385). شرح مثنوی. تهران: زوار.
8-_________. (1373). تاریخ علم ­کلام. تهران: اساطیر.
9- سجادی، جعفر. (1373). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری.
10- شهیدی، سیّد جعفر. (1373). شرح ­مثنوی. تهران: علمی و فرهنگی.
11-عطار نیشابوری، محمدابراهیم. (1378). تذکره­ الاولیا. شرح محمّد استعلامی. تهران: زوار.
12- علاءالدوله سمنانی، احمد­ بن­ محمّد. (1369). مصنفات فارسی. به­ اهتمام نجیب­ مایل ­هروی. تهران.
13-کوپریلی(کوپرولو)، محمّدفواد. (1385). صوفیان ­نخستین ­در ­ادبیات ­ترک. ترجمۀ توفیق سبحانی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
14- مولوی، جلال ­الدین محمّد. (1373). مثنوی ­معنوی. تصحیح­ رینولد نیکلسون. نصرالله پورجوادی. تهران: امیرکبیر.
15-___________. (1363). کلیات شمس. بدیع ­الزمان ­فروزانفر. تهران: امیرکبیر.
مقاله ­ها
1- چیتیک، ویلیام. (1390). «ابن عربی، مولانا و اندیشه وحدت­وجود». ترجمۀ ابوالفضل ­محمودی. پژوهش­ های فلسفی- کلامی. شمارۀ 5 و 6، صص178-207 .
- منابع اینترنتی
1-کاکایی، قاسم.(1392). «مقاله وحدت­ وجود ­از­دیدگاه ­قونوی­ ومولانا».
دسترسی از طریق وب­سایت: http:// kakaie.com
- منابع ترکی استانبولی
1-Tatci,Mustafa.(2008).Yunus Emre Divani.Istanbul.h yayinlar.1