TY - JOUR ID - 1466 TI - بررسی تطبیقی زبان ارزیابی از دیدگاه نقشگرایی در زبان فارسی و انگلیسی JO - نشریه ادبیات تطبیقی JA - JCL LA - fa SN - 2008-6512 AU - احمدخانی, محمدرضا AU - یوسفی راد, فاطمه AU - دهقان زاده, اکرم AD - هیات علمی دانشگاه پیام نور AD - مدرس دانشگاه پیام نور مدرس دانشگاه علمی-کاربردی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 14 SP - 1 EP - 22 KW - زبان ارزیابی KW - انسجام KW - ارجاع مقایسه ای KW - هلیدی KW - نقشگرایی DO - 10.22103/jcl.2016.1466 N2 - در این پژوهش تلاش بر این بوده است تا با بکارگیری بخشی از آموزه‌های زبانشناسی نقشگرا، زبان ارزیابی در دو زبان فارسی و انگلیسی بررسی شود. در نظریه نقشگرای هلیدی یکی از عواملی که سبب پیوند جمله‌های متن می‌شود مقایسه است. در این مقاله به بررسی تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسه‌ای در دو زبان فارسی و انگلیسی پرداخته و با هم تطبیق داده شده است. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه را در فرایند درک دارند و به خواننده این امکان را می دهند تا مفهوم ارزیابی در متن را شناسایی کند و چهارچوبی از مقایسه و ارزیابی از متن را در ذهن خود تشکیل دهند. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است. داده‌های تحقیق از مجلات هنری و ادبی گردآوری شده‌اند و چارچوب نظری تحقیق دستور نقشگرایی هلیدی است. در این پژوهش مشخص گردید که هر دو زبان در کاربرد الگوهای ساختاری صفت برتر و برترین، شباهت، جمله واره قیدی مقدار ، جمله واره تصحیح و تجمع صفتی و واژگانی برای اهداف ارزیابی مشترک هستند. UR - https://jcl.uk.ac.ir/article_1466.html L1 - https://jcl.uk.ac.ir/article_1466_30a48a5a10fbba052964ab8395eff205.pdf ER -