%0 Journal Article %T تبلور اندیشۀ رمانتیک در ساختار کرونوتوپیک حکایات عرفانی بررسی تطبیقی داستان ماهان از هفت‌پیکر نظامی گنجوی و وسوسۀ آنتونیوس قدیس از گوستاو فلوبر %J نشریه ادبیات تطبیقی %I دانشگاه شهید باهنر کرمان %Z 2008-6512 %A حسین زاده, آذین %A شهپرراد, کتایون %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 12 %N 22 %P 93-117 %! تبلور اندیشۀ رمانتیک در ساختار کرونوتوپیک حکایات عرفانی بررسی تطبیقی داستان ماهان از هفت‌پیکر نظامی گنجوی و وسوسۀ آنتونیوس قدیس از گوستاو فلوبر %K فضازمان %K نظامی %K فلوبر %K رمانتیسم %K ماهان %K آنتونیوس %R 10.22103/jcl.2020.14799.2939 %X در تعاریفی که در کتابهای تخصصی از رمانتیسم ارائه میشود، برای این مکتب محدودۀ زمانی و مکانی مشخصی تبیین شده، در دوره ای خاص و در جغرافیایی معلوم شکل گرفته، به اوج رسیده، سپس رنگ باخته است. تعابیری همچون پیشرمانتیک یا پسارمانتیک گواهی است دالّ بر صحت این مدعا. در داستانهای رمانتیک، ساختار کرونوتوپیک یا فضازمان، آنگونه که باختین آن را تبیین کرده، مانند پاره ای دیگر همچون روایت یا توصیف، تابع بایسته های رمانتیسم است؛ یعنی پیرو مضامینی مانند تنهایی، تردید، ناخرسندی از زمانه، همچنین خیالپردازی. بررسی تطبیقی ساختار فضازمان حکایت ماهان از هفت پیکر نظامی که هدفش خودشناسی است، با یکی از آثار رمانتیک فرانسه، یعنی وسوسۀ آنتونیوس قدیس، اثر فلوبر که آن نیز هدفی جز ترسیم روند رستگاری شخصیت ندارد، نشان میدهد که شباهتهای فراوانی میان بایسته های مکتب رمانتیسم در داستان فلوبر و مضامین به کاررفته در اثر نظامی وجود دارد. در این مقاله، با تاکید بر ساختار فضازمان، نشان خواهیم داد که این شباهتها، هرچند به دلیل وجود پاره ای شاکله ها و، به رغم دوری فرهنگها و ادوار ادبی، به گونه ای متفاوت نامگذاری میشود، با این حال، نشان از مضامینی دارد که، باوجود چندین سده اختلاف، داستان عرفانی فرانسوی را به همتای خود در ایران نزدیک میسازد و گواهی دال بر وجود شیوه ای همسان در بازنمایی اندیشه ها و دغدغه های مشترک نوع بشر، به ویژۀ در گسترۀ عرفان و خودشناسی %U https://jcl.uk.ac.ir/article_2707_2dc26e7501b11aa2045985f29a1d96c9.pdf