%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی زبان ارزیابی از دیدگاه نقشگرایی در زبان فارسی و انگلیسی %J نشریه ادبیات تطبیقی %I دانشگاه شهید باهنر کرمان %Z 2008-6512 %A احمدخانی, محمدرضا %A یوسفی راد, فاطمه %A دهقان زاده, اکرم %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 8 %N 14 %P 1-22 %! بررسی تطبیقی زبان ارزیابی از دیدگاه نقشگرایی در زبان فارسی و انگلیسی %K زبان ارزیابی %K انسجام %K ارجاع مقایسه ای %K هلیدی %K نقشگرایی %R 10.22103/jcl.2016.1466 %X در این پژوهش تلاش بر این بوده است تا با بکارگیری بخشی از آموزه‌های زبانشناسی نقشگرا، زبان ارزیابی در دو زبان فارسی و انگلیسی بررسی شود. در نظریه نقشگرای هلیدی یکی از عواملی که سبب پیوند جمله‌های متن می‌شود مقایسه است. در این مقاله به بررسی تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسه‌ای در دو زبان فارسی و انگلیسی پرداخته و با هم تطبیق داده شده است. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه را در فرایند درک دارند و به خواننده این امکان را می دهند تا مفهوم ارزیابی در متن را شناسایی کند و چهارچوبی از مقایسه و ارزیابی از متن را در ذهن خود تشکیل دهند. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است. داده‌های تحقیق از مجلات هنری و ادبی گردآوری شده‌اند و چارچوب نظری تحقیق دستور نقشگرایی هلیدی است. در این پژوهش مشخص گردید که هر دو زبان در کاربرد الگوهای ساختاری صفت برتر و برترین، شباهت، جمله واره قیدی مقدار ، جمله واره تصحیح و تجمع صفتی و واژگانی برای اهداف ارزیابی مشترک هستند. %U https://jcl.uk.ac.ir/article_1466_30a48a5a10fbba052964ab8395eff205.pdf